Gal dietinio blyno užgavėnėms? - Inovatyvios dietologijos centras

Gal dietinio blyno užgavėnėms?

  • Užgavėnių šventė jau čia pat! Blynai, spurgos ir kiti skanumynai!
  • O kaip gi naujų metų tikslai?
  • Gal paieškoti recepto dietiniams blynams bei suvalgyti juos be sąžinės graužaties?
Daugelis mūsų kasmet susiduria su panašia situacija artėjant tradicinėms žiemos pabaigos šventėms. Gera žinia, pramonė nestovi vietoje bei kasmet pasiūlo naujas alternatyvas norintiems rūpintis sveikata bei neišeiti iš dietos dorovės kelio.
Tikrai nepaneigsime fakto, kad produkto maistinė vertė turės įtakos mūsų savijautai, sotumo jausmo pasireiškimui bei trukmei. Ne tik kalorijų bet ir didesnis skaidulų, baltymų kiekis maiste, sulėtina maisto judėjimą virškinamuoju traktu, padidina organizmo energijos sąnaudas virškinimo procesams ( sudeginam daugiau kalorijų nei suvartojam!),  palaiko stabilią glikemiją ( puikiai žinome, kad jos svyravimai yra susiję su alkio – sotumo pojūčio kaita).
Tačiau ar viskas vyksta tokia pačia eiga realiame gyvenime?

DIETINIS BLYNAS – MAŽESNIS EMOCINIS PASITENKINIMAS

Norėčiau pasidalinti tyrimu, puikiai atspindinčiu žmogaus alkio ir sotumo pojūčių fiziologinį ir emocinį kompleksiškumą.
Tyrimo metu buvo tiriamas grelino koncentracijos kiekis žmogaus organizme iki ir po dviejų ,,skirtingų“ pieno kokteilių suvartojimo, kuris iš pirmo žvilgsnio vartotojui atrodė:
Pirmas. šokoladinis ir kaloringas
Antras. lengvas ir dietinis

BET PRADŽIOJE APIE GRELINĄ

Grelinas yra žarnyno peptidas, atspindintis mūsų alkio pojūtį. Kitaip tariant, jo kiekis padeda mums nuspręsti, ar jaučiamės sotūs, ar alkani. Kuo daugiau grelino turime, tuo labiau jaučiamės „alkani“. Tai taip pat  grelinas turi įtakos mūsų medžiagų apykaitai: prie žemos grelino koncentracijos mūsų medžiagų apykaitos greitis didėja ir mes labiau linkę panaudoti energiją fizinei veiklai. Kai grelino lygis yra aukštas, mes linkę jaustis šiek tiek mieguisti, lėtesni tokiu būdų taupydami energiją.

 

GRĮŽTANT PRIE TYRIMO REZULTATŲ

Dalyviai, kuriems buvo paskirtas gerti iš pirmo žvilgsnio kaloringesnis kokteilis turėjo staigų grelino pašokimą (alkio jausmas kyla!) dar iki gėrimo pradžios – palyginti tai galėtume su pasakymu ,,net seilė tįsta! “.
Po kaloringo kokteilio suvartojimo, grelino koncentracija krito žemyn greičiau (sotumo pojūtis bus stipresnis) nei tai vyko po dietinio kokteilio suvartojimo.

 

VISKAS BŪTŲ NUSPĖJAMA NET IR NEDARANT TYRIMO, BET..

Įdomiausia dalis šio tyrimo yra ta, kad abu kokteiliai turėjo tą patį, kalorijų ir visų maistinių medžiagų kiekį, tik buvo vizualiai apipavidalinti kitokia reklamine pakuote.

Galime tai paaiškinti taip, kad apetitas bei sotumo jausmas po maisto suvartojimo gali būti tiesiogiai siejamas su pačio produkto patrauklia išvaizda bei suklaidinti iš pirmo žvilgsnio fiziologinius procesus mūsų organizme.
Jeigu patiekalas ar bet koks produktas atrodo mums patrauklus bei siejamas su ,,malonumu“, potraukis jam bus didesnis, tačiau tuo pačiu psichoemocinės ramybės pojūtis jį suvartojus žymiai stipresnis, o tai turės įtakos ir mūsų alkio pojūčiui.

KODĖL DIETINIS KOKTEILIS PRALAIMĖJO KOVĄ?

Šiais laikais žodis ,,dieta“ yra įgavęs neigiamą atspalvį priverčiantis žmogų nejausti malonumo valgant ,,sveiką“ maistą. Tačiau blogesnis  yra  faktas, kad ,,sveiko“ maisto, kaip ji apibūdina dažniau produkto gamintojai bet ne sveikatos apsaugos organizacijos, mes linkę suvalgyti daugiau.
Pavyzdžiui Provenvher, Polivy, Herman 2009 metais publikuotas tyrimas parodė, kad žmonių užkandžiavimui didžiausią įtaką turėjo ne esama žmogaus sveikatos būklė ar tai kokių dietų žmogus prisilaiko, tačiau  ,, užkandžio sveikumo“ suvokimas. Tyrimo dalyviai suvalgė 35% daugiau sausainių kai jie buvo vaizduojami kaip ,,sveikuoliai“.

 

VERDIKTAS

Nepriklausomai nuo produkto sveikumo, saikas, privalo egzistuoti kiekvienam mūsų. Tikimybė yra, kad  suvartodami tradicinį blyną ar spurgą bet išlaikydami porcijos kontrolę, gausime labai stiprų džiaugsmo ir malonių jausmų antplūdį kuris lydės mus dienos bėgyje bei numalšins nuolatines mintis apie maistą ilgesniam laikui nei suvalgius dar daugiau ,,sveikuoliškų alternatyvų“ . Kartais pasimėgauti tradiciniais patiekalais gali suteikti daugiau naudos nei tariamos žalos.
Prisiminkime, kad maisto sveikumas tiesiogiai priklausys nuo sveiko požiūrio į maistą. Tad išsikepkite Jums patį skaniausią blyną, kuris primins jums namus, močiutę, mamą.

 

Gydytojas Edvardas Grišinas