Glikemijos indeksas ir glikeminis krūvis: kas tai? - Inovatyvios dietologijos centras

Glikemijos indeksas ir glikeminis krūvis: kas tai?

Glikemijos indeksas – tai maisto produktų įvertinimas skalėje nuo 1 iki 100, kuris parodo, kiek tam tikros rūšies maistas padidina gliukozės kiekį žmogaus kraujyje per 2 valandas po valgio.

Kuo mažesnis maisto produkto GI, tuo lėčiau pakyla cukraus kiekis kraujyje pavalgius. Žemo indekso
produktai (55 ar mažiau) turi daug baltymų, sveikųjų riebalų (avokadai, riešutai, žuvys ir pan.) bei
skaidulų, kurias rekomenduoja vartoti Pasaulio sveikatos organizacija (PSO).

Aukšto indekso (70 ar daugiau) produktai (maistas, kuris yra perdirbtas, kupinas rafinuotų
angliavandenių bei cukraus) yra virškinami greičiau. Atlikti tyrimai parodė, kad jų vartojimas yra
susijęs su padidėjusia širdies ir kraujagyslių ligų, cukrinio diabeto bei mirties rizika.

Kuo mažo glikemijos indekso produktai naudingi sveikatai:

1. Sumažina gliukozės „šuolius“ kraujyje. Daugelis tyrimų parodė, kad laikantis mažo GI mitybos
rekomendacijų, gali sumažėti cukraus kiekis kraujyje žmonėms, sergantiems 2 tipo cukriniu diabetu;
2. Padeda reguliuoti kūno masę. Mažo GI mityba stabilizuoja gliukozės koncentraciją kraujyje, todėl
sumažėja alkio jausmas;
3. Sumažina cholesterolio kiekį. Dėl šios priežasties mažėja ir širdies ligų rizikos veiksniai.

Svarbu žinoti, kad glikemijos indeksas tik iš dalies parodo maisto poveikį cukraus kiekiui kraujyje.
Būtina atkreipti dėmesį į glikeminį krūvį, kuris rodo, kiek maiste esantys angliavandeniai veikia
insuliną. Išskiriama maža (nuo 0 iki 10), vidutinė (nuo 11 iki 19) ir didelė (daugiau nei 20) glikemijos
apkrova.

Pavyzdžiui, arbūzas turi aukštą GI – 80, tačiau jo porcijoje yra mažai angliavandenių, todėl glikeminis
krūvis mažas – 5. Kukurūzas turi 55 GI, bet jo glikeminis krūvis siekia net 62. Vartojant šį produktą
cukraus, o kartu ir insulino, kiekis kraujyje staigiai padidėja, todėl greičiau pajuntamas alkis.

Šie anksčiau išvardinti rodmenys yra itin svarbūs ne tik žmonėms, sergantiems cukriniu diabetu, bet
ir visiems sveikiems, kurie nori kontroliuoti savo svorį bei maisto vartojimą ir suprasti, kaip suvalgyti
produktai veikia cukraus kiekį kraujyje. Internete gausu skaičiuoklių, galinčių padėti tai atlikti gana
paprastai, pvz.: https://glycemicindex.com

Jeigu turite klausimų, kviečiame susisiekti asmenine žinute ir užsiregistruoti konsultacijai su mūsų
specialistais.